Liefde op het eerste gezicht

Het was liefde op het eerste gezicht toen ik hem voor het eerst zag. Dat was in Mongolië, op de eerste dag van mijn achtdaagse tour door de steppe. Toen ik aan kwam lopen, gewapend met een backpack vol spullen die mij een week lang zouden vergezellen op de verlaten vlaktes van dit ruige en uitgestrekte land, stond hij op de parkeerplaats te genieten van de vroege ochtendzon. Ik hoopte direct dat deze jongen bij ons reisgezelschap hoorde. Zijn eigenschappen sprongen namelijk meteen in het oog: stoer, in voor avontuur en toch lief, een combinatie waar ik mijn hele leven al een zwak voor heb.

Het was meteen duidelijk dat ik er ooit alles aan wilde doen om hem naar Nederland te halen. Echter, timing in de liefde is essentieel en dit was geen goed moment. Nog geen half jaar geleden had ik namelijk mijn eerste busje – een Volkwagen T3 – gekocht en wat moest ik in godsnaam met twee voertuigen?

De UAZ 452 verdween echter nooit uit mijn gedachten en sinds gebleken is dat liefde wel degelijk kan roesten – m’n T3 is er in april aan overleden – ben ik grondig aan het uitzoeken of het mogelijk is om deze van oorsprong Russische bus, een restantje uit het Sovjet-tijdperk, naar Nederland te krijgen.

In Nederland rijden ze nog niet rond. Sinds januari zit er een UAZ-importeur in Nederland en de betreffende bus heeft pas vorige week een typegoedkeuring gekregen van de RDW, wat nodig is om er hier de weg mee op te mogen. Want de Russische standaard is niet per se de onze. Al helemaal niet van een voertuig dat in de Tweede Wereldoorlog werd ontworpen om de Duitsers te verjagen en op elke willekeurige brandstof (lees: benzine, diesel, aardbeienjam of urine) zou moeten kunnen lopen om de 14 Russische tijdszones te kunnen doorkruisen.

Vandaag maakten we een proefrit bij de Nederlandse UAZ-importeur in Zutphen. Want leuk dat de bus zich heeft bewezen in de Mongolische steppes, maar het moet ook aangenaam zijn om ermee over de A2 te rijden. Een wagen waarin gesprekken schreeuwend gevoerd dienen te worden omdat de motor voorin ligt (of je de tank moet gaan bijvullen met goedkope slaolie omdat het ding benzine slurpt zoals de Russen wodka) is namelijk niet ideaal.

Fotocredits: Rick de Vries