Veelgestelde UAZ Bukhanka-vragen

Is-‘ie wel betrouwbaar? Hoe zit het met lekkages? Kan ik er zelf een importeren? Zomaar een greep uit de vele vragen die ik afgelopen jaar kreeg via Facebook en Instagram. Hoog tijd om eens wat op een rijtje te zetten!

  • Waarom een Bukhanka?
    Stoer, avontuurlijk en tóch lief. Klinkt als de ideale man, toch heb ik het hier over de UAZ Bukhanka. Over zijn looks welteverstaan. Maar karakter heeft deze Rus natuurlijk ook. Beter dan Aanmodderaar Bart Voermans dat beschreef heb ik zelden gelezen, dus hou je vast:
    “Een Bukhanka is een way of life. Totaal onlogisch, niet praktisch en niet comfortabel. Heeft TLC (tender loving care) nodig, maar als die Russische chagrijnige kerel je goed gezind is, heeft-‘ie een doorzettingsvermogen waar menig westers fabrikaat niet eens van durft te dromen. Het is geen poedel, maar een herder, lust geen 0.0%, maar wodka, rijdt op benzine, maar gedraagt zich als een diesel. TLC betekent hier smijten met deuren, baggeren door de klei, driften op ijswegen bij temperaturen van -20, stof laten happen in de Sahara en een scheutje wodka in de tank als-‘ie lastig doet. Als dit niet in je straatje past, dan past een Bukhanka niet bij jou. Step away from the vehicle, he will bite!”

  • Maarre, is de Bukhanka wel zo betrouwbaar?
    “Unreliable, but indestructable”, zeggen ze er wel eens over, en ik geloof dat daar wel een kern van waarheid in zit. Befaamd zijn de vele filmpjes waarin de Bukhanka de rol van krachtpatser glorieus vertolkt. Onverwoestbaar, zeker! Maar het is óók een feit dat onze geliefde bakken er bij tijd en wijle de brui aan geven. Onderdelen overlijden soms wat sneller dan verwacht. Bart beschreef het hierboven al treffend: een Bukhanka moet dus passen bij jouw mentaliteit. Verwacht geen Audi, maar een vehikel vol avontuur. “Als je betrouwbaar wilt moet je voor de VW gaan. Als je voor karakter en sleutelmomenten wilt gaan, moet je de UAZ hebben”, zegt bezitter Lode Peters erover.

    Zelf ben ik juist bij de Bukhanka niet bang voor een beetje pech. In tegenstelling tot veel andere wagens zit er weinig elektronica in de bus, waardoor een oppervlakkig probleem met een beetje geluk relatief makkelijk te verhelpen is. Bovendien heb ik in 2018 niet voor niets de UAZ Bukhanka Aanmodderaars-community in het leven geroepen: er zitten inmiddels honderden mensen met de nodige kennis en ervaring in onze Facebookgroep, en samen kom je lekker cliché gezegd een heel eind.
    Check bijvoorbeeld onze pagina eens waarin we alle Bukhanka schema’s en handleidingen op een rijtje hebben gezet. Onmisbare naslagwerken voor elke eigenaar. En kom je er zelf niet helemaal uit, dan zijn er altijd mensen in de groep die je met liefde van raad en advies voorzien!

    Jouw plezier met een Bukhanka zal vallen of staan bij de verwachtingen die je ervan hebt. Nee, na 19.00 ’s avonds kom ik niet lekker mee in het verkeer dat met 130 kilometer per uur over de snelweg raast; maar daar staat tegenover dat elke gereden kilometer in de UAZ een feest is en mijn bus elke dag een hoop bekijks trekt, wat weer leidt tot leuke gesprekken en ontmoetingen. Het aantal avonturen dat ik ermee heb beleefd is nu al niet meer te tellen.

  • Hoe zit het met lekkages?
    De Bukhanka zou waterdicht moeten zijn, maar de afwerking is natuurlijk Russisch, en dus wordt het binnen wel eens nat. De eerste keer dat wij een wasstraat bezochten waren we verrast door het feit dat het interieur voor dezelfde prijs was meegewassen. Nee, ik overdrijf natuurlijk, maar er zit een kern van waarheid in. De klapraampjes kun je beter vervangen door schuifraampjes, en ook het vervangen van wat raamrubbers kan helpen. Maar af en toe een druppeltje hier en daar hoort erbij.

  • Een wereldreis in een Bukhanka. Goed idee?
    Die afweging moet ieder voor zich maken. De Bukhanka is natuurlijk geschikt voor op wereldreis. Je bent immers in het bezit van een terreinwagen die ervoor gemaakt is om van het asfalt te gaan. Maar een beetje kunnen sleutelen is wel een pré. Hou er bovendien rekening mee dat als er onderdelen kapot gaan het een tijdje wachten kan zijn op nieuwe onderdelen. Dat hangt er natuurlijk vanaf waar je heen gaat. Rij je richting het oosten (lees: Rusland, de Stans, Mongolië) dan hoef je je daarover geen zorgen te maken: onderdelen vind je bij de vleet en mechanics kennen daar de bus van haver tot gort. Bekijk voor wereldreisinspiratie de filmpjes van Huub van der Mark eens bijvoorbeeld, en lees het interview met Michel en Monica, die 10 maanden met hun 40-jaar oude Bukhanka op reis gingen.

    Ga je voor langere tijd op reis dan kan het nuttig zijn om goed gevulde koffer met gereedschap en reserveonderdelen mee te nemen. We hebben hiervoor een mooie lijst samengesteld die je kunt gebruiken als leidraad.

  • Waar kun je de UAZ kopen of huren?
    Op deze pagina vind je alle handige adressen bij elkaar. Of je nou een Bukhanka wilt kopen, huren of in het buitenland op reis wilt met een UAZ. Hier vind je ook adressen waar je terecht kunt voor onderhoud, reparatie, upgrades, conversies en camperinbouw.

  • Hoe zit het met levertijden?
    Vraag bij de betreffende dealers de actuele levertijd op. Levertijden kunnen namelijk nogal eens verschillen. Soms zet de UAZ-fabriek in Ulyanovsk particuliere bestellingen on hold omdat de Russische defensie ineens Bukhanka’s nodig heeft, of de Chinese overheid een grote bestelling heeft geplaatst. Hanteer de Russische mindset, dan komt alles goed! En bedenk: het is soms even wachten, maar je geduld wordt driedubbel beloond.

  • Hoe zit het met zelf importeren?
    Waar een wil is is een weg, wil ik graag geloven. Maar of dat voor het zelf importeren van een Bukhanka opgaat weet ik nog zo net niet. Als je een voertuig in bijvoorbeeld Rusland koopt is het ingewikkeld om hem op eigen naam te krijgen, en ook het importeren naar de EU levert meestal problemen op. Zeker als je je weg niet kent in het land en de taal niet spreekt. Zo blijken chassisnummers nog wel eens te ontbreken, en het nummer op de auto moet natuurlijk wel corresponderen met het nummer op de papieren. Een bus uit een niet-EU land voldoet bovendien vaak niet aan onze strenge veiligheids- en milieueisen (denk hierbij bijvoorbeeld aan de euro 6-norm), dus je krijgt ook nog eens te maken met enorme goedkeuringstoestanden bij de RDW. En dan hebben we het nog niet over de kosten die je gaat maken. Je kan natuurlijk voor het avontuur gaan en de gok wagen, maar op onze Facebookgroep is hier al vaak over geschreven en wordt het afgeraden. Je kunt beter op zoek gaan naar een buitenlandse Bukhanka die al ingeschreven is in Europa. Met het risico dat je ergens naar Polen of Duitsland reist en erachter komt dat de bus roestiger is dan op de foto natuurlijk.

    Meerdere Facebooktopics over dit onderwerp vind je hierhier en hier.
    Lees verder ook het ervaringsverslag van Aanmodderaar Lex, die voor hete vuren kwam te staan.
    Deze vier gasten deden ook een poging, en hoewel dat een waanzinnig avontuur opleverde, kregen ze de bus in ons land niet ingevoerd.

  • Ga ik voor een rebuild oldtimer of een nieuwe?
    Afwegingen, afwegingen, afwegingen. Een nieuwe heeft als voordeel dat je de eerste eigenaar bent, er nul kilometer op de teller staat, je waarschijnlijk voorlopig geen onderhoud hebt, de eerste 5 jaar niks met APK-keuringen te maken hebt én je twee servicebeurten bij je bus krijgt, plus de wettelijke garantie.
    Het voordeel van een rebuild zit ‘m niet alleen in het lagere prijskaartje; grootste pluspunt is dat de hele auto gepersonaliseerd kan worden: kleur, bumpers, stoelen, interieur, wielen, alles. Verder betaal je met een oldtimer het kwartaaltarief bij de Belastingdienst. Dat scheelt op jaarbasis een hoop geld.

    Voor het kwartaaltarief kom je als nieuwe bus ook in aanmerking als je ‘m volgens de eisen van de Belastingdienst ombouwt tot camper. Let wel op: de eisen die de RDW aan de kampeerinrichting van een voertuig stelt zijn anders dan de eisen van de Belastingdienst. Zo eist de Belastingdienst een stahoogte, waardoor je dus een hefdak in je Bukhanka zult moeten maken om voor het lagere tarief in aanmerking te komen. Dit is overigens wel een belangrijke overweging. Het scheelt meer dan 60 of 70 euro per maand aan wegenbelasting.

Voor het laatst geüpdate op 2 augustus 2023
Tekst en foto: Chris Heijmans