Eerste Hulp bij Roest

Roest hoort bij de Bukhanka zoals wodka bij de Russen. “Landrovers oxideren en UAZ-bussen corroderen”, wordt wel eens gezegd. Maar geen paniek: met een dosis liefde en de juiste hulpmiddelen roest je UAZ heus niet onder je kont vandaan.

Eerste roestplekje

Die angst overmeesterde mij wél even toen ik het eerste roestplekje ontdekte op onze Bukhanka. We hadden ons gloednieuwe exemplaar twee maanden ervoor opgehaald en waren meteen naar Zuid-Europa gereden om er een half jaar mee op reis te gaan. Ik was enigszins bekend met de roestreputatie van de Bukhanka, maar nu al zo’n bruin-rood vlekje? Twee maanden na aankoop? Als de roest in dit tempo doorging, zou het plaatwerk van de bus over drie jaar op een gatenkaas lijken.

Waar ik op dat moment even geen rekening mee had gehouden was dat we sinds ons vertrek naar Spanje en Portugal non-stop aan de kust hadden gebivakkeerd, niet de beste omgeving voor een roestgevoelige bus. We werkten het aangetaste metaal direct bij, en gebruikten anti-roestspray en een likje verf om de boel weg te toveren. Verder besloten we in de toekomst gewoon extra alert te zijn op roest en een eventueel plekje direct te behandelen. Nu – ruim drie jaar later – kan ik zeggen dat het allemaal wel meevalt. Maar dat is míj́n ervaring.

De bus van Aanmodderaar Geert Norbu Tenzing had bij de aflevering al kleine roestvlekjes, maar wist naar eigen zeggen al wat hij kocht. “Deze busjes hebben jaarlijks een naloopje nodig, waarbij je de vlekjes dan moet bijwerken. Maar je koopt dan ook een basic busje met 4×4 voor een derde van de prijs tegenover een Volkswagen of Mercedes 4×4. Dit zijn keuzes die je moet maken voor je een Bukhanka aanschaft”, aldus Geert in een van de roest-topics op onze Facebookpagina.

Roest is in ieder geval een onderwerp dat leeft in de Aanmodderaars-groep. Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Iedereen zweert weer bij een andere aanpak en er is al veel geschreven over mogelijke behandelmethodes. Tijd dus om een en ander eens op een rijtje te zetten.

Do’s & Don’ts

Zoals hierboven al gezegd:
• Wees alert op roest en pak een plekje snel aan. Vliegroest is goed weg te poetsen, en er zijn allerhande anti-roestsprays op de markt om oppervlakkige roest mee te behandelen.
• Kit de naden van je bus af. Dit voorkomt roest tussen het plaatwerk.
• Hoe droger hoe beter: zet je bus droog als dat kan. Wij (Chris & Rick) hebben een carport gebouwd voor onze Bukhanka en in de koude wintermaanden staat-‘ie lekker droog in een stalling.
• Zout = fout. Strooizout is niet al te best voor je bus, net als parkeren vlakbij zee. Je ontkomt er niet altijd aan, maar wat extra bezoekjes aan de wasstraat kunnen geen kwaad.

Dinitrol

Voor wie niet van half werk houdt: laat je bus behandelen bij een anti-roest centrum. Zo kun je je bus bij bijvoorbeeld Gosliga in Leeuwarden laten behandelen met de producten en methoden van het Zweedse merk Dinitrol. De auto wordt tot in alle hoeken en gaten onder handen genomen, zodat de bus op alle mogelijke manieren beschermd is. Zij hebben al meerdere Bukhanka’s onder handen genomen. Aanmodderaar Judith Slot denkt dat de behandeling het geld wel waard is, al is het nog even wachten op de lange termijn-ervaring. “Maar onze bus staat altijd buiten, en het zijn nou eenmaal auto’s die snel roesten.”

Zelf doen kan ook. “Overall, laarzen, compressor, zonnige dag en een vuile oprit”, zegt Mike Ekelschot daarover. Je moet in ieder geval niet bang zijn om een beetje vies te worden, getuige ook dit topic op internet over het zelf uitvoeren van een Dinitrol-behandeling.

Verzinken

Wie gaat Googlen stuit ook op de mogelijkheid van verzinken, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Bij verzinken wordt een dun laatje zink aangebracht, waarbij de oppervlaktestructuur van het metaal verandert, een manier om het metaal te beschermen tegen corrosie. “Als je het goed doet, kun je er in begraven worden”, zegt de een. Maar volgens de ander is de Bukhanka er minder voor geschikt. “Het plaatwerk van onze broodjes is niet van die kwaliteit dat het dit kan verdragen”, tipt Aanmodderaar Rob Roy. “Bij mij heeft het er voor gezorgd dat er scheuren ontstonden. Het onderdeel in kwestie was wel zeer onderhevig aan beweging.” Ofwel: laat je goed informeren voordat je hieraan begint en weet wat je doet (of laat doen).

CouplerTec

Dan is er nog de CouplerTec, een uit Australië afkomstige technologie die roest zegt tegen te gaan door zich te mengen in het chemische proces bij de totstandkoming van roest. Het apparaat verandert de elektrische lading tussen het metaal van de auto en zuurstof, zodat roestvorming moeilijk wordt gemaakt. Sommige Aanmodderaars, zoals Jan Kruse en Philippe Terheggen zijn er positief over. “Bij ons lijkt de roestbescherming door de ingebouwde CouplerTec-installatie goed te werken”, zegt Philippe.

Hoe de CouplerTec werkt en hoe je ‘m installeert is in dit (Duitse) Youtube-filmpje goed te zien.

Disclaimer

Dit artikel is tot stand gekomen op basis van ervaringen van Bukhanka-bezitters in verschillende Facebooktopics over roest. Doel van dit stuk is om de verschillende mogelijkheden op een rijtje te zetten, als aanzet om zelf verder onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Er zijn haast zoveel meningen als er Bukhanka’s zijn 😉

Verder zijn we een onafhankelijke community, vrij van sponsors en adverteerders. Door ons genoemde bedrijven of technologieën worden enkel genoemd omdat ze regelmatig onderwerp van gesprek zijn in onze Aanmodderaars-groep.

Fotocredit: Chris Heijmans