Openzwaaiende achterdeuren: hoe op te lossen?

Menig Bukhanka-bezitter herkent het probleem: openzwaaiende achterdeuren. Bij sommigen gebeurt het alleen tijdens heftig offroadwerk, maar bij anderen vliegen de deuren al open bij het kleinste verkeersdrempeltje. Een greep uit de oplossingen die verschillende Aanmodderaars vonden voor dit vervelende probleem.

• Zorg dat je Bukhanka extra wordt gelast voordat je ‘m ombouwt tot camper. Alle Bukhanka’s die ik verhuur krijgen extra beugels in de hoeken gelast. Ook worden er extra stangen geïnstalleerd. Dit is een must als je veel offroad wilt rijden. (AJ Johnson, UAZ Buhanka Rental Kyrgyzstan)

• Je kunt een beugel maken die je op je trekhaak kunt zetten. Vervolgens klem je een dwarsligger tegen de deuren om ze dicht te houden. (Jaap van der Kooij)

• Stukje Georgische high-tech (zie foto onder). De betere plaatselijke lasser kan vast iets in elkaar flansen met een pin en een plaatje metaal. (Joris, Overlando Campers Georgië)

• Je kunt de sluitplaat die op de auto zit (boven of onder) iets verzetten of zelfs iets hoger plaatsen door er ringetje tussen te doen. Andere oorzaak van het openzwaaien kan zijn dat deuren scheef hangen. Dan is het een ‘kwestie’ van de bouten van de deurscharnier in de body losdraaien, zodat je de deuren kunt stellen. Priegelwerkje. (Erik Tissingh, UAZ Specials)

• Ik heb een rubber onder het plaatje onderaan de dorpel gestoken. Dat loste voor mij in ieder geval het probleem op. (Vanja)

• Twee kleine spanbanden bevestigen die de rechter achterdeur strak tegen de bus (en de linkerachterdeur) aan trekken. De bovenste spanband gaat van het laddertje naar het roofrack, de onderste spanband trekt de ladder naar de chassisbalk toe. Het is een houtje touwtje oplossing, maar desalniettemin vliegen de achterdeuren niet meer open. De foto’s hieronder spreken voor zich:

• Om dit te voorkomen heb je een harder gumachtig onderdeel nodig dat de deuren op één lijn houdt. Ik heb deze verschillende deuronderdelen geprint met een 3D-printer. Ik heb voor al deze onderdelen TPU met glasvezel gebruikt. Zie de foto’s hieronder: (Antonio Berera)

Dit kan er gebeuren als je niks doet:

Chris & Rick reden met hun Bukhanka van Nederland naar Kirgizië. Maar de offroadwegen daar zijn wel even andere koek!